Ladingdragers: het vergeten aspect in supply chain optimalisatie

Geplaatst op: 09-07-2024

Ieder bedrijf is tegenwoordig bezig met het optimaliseren en verduurzamen van zijn supply chain. Een cruciaal aspect dat echter maar al te vaak over het hoofd wordt gezien, zijn de ladingdragers en omverpakkingen die in zowel het interne als externe logistieke proces worden gebruikt. Toch valt hier vaker dan verwacht een wereld te winnen als het gaat om efficiëntie en duurzaamheid.

Bedrijfsprocessen zijn niet standaard

Kratten en rollende ladingdragers zijn in alle soorten en maten kant-en-klaar verkrijgbaar op de markt. Het lijkt voor de hand te liggen om gebruik te maken van een dergelijk standaard product en natuurlijk lukt het om dit in te passen in de bestaande bedrijfsprocessen; een krat is immers maar een krat.

Toch kunnen bedrijven hiermee tegen grenzen aanstoten. Bijvoorbeeld als een ladingdrager niet volledig benut kan worden omdat het product daarvoor te zwaar is. Of wanneer in het productieproces ompakken noodzakelijk is, omdat een ladingdrager niet geschikt is voor iedere fase van het proces. Ook als alles op het oog prima draait, kan bijvoorbeeld een net iets hogere krat een aanzienlijke efficiëntiewinst betekent. Een standaard ladingdrager kan zo een belemmering gaan vormen in het bedrijfsproces en daarmee de bedrijfsgroei.

Data-Driven optimalisatie

Data vormt de sleutel tot optimalisatie in veel supply chains. Ladingdragers kunnen hierin een belangrijke bron van informatie vormen, bijvoorbeeld door de bewegingen te volgen. Daarvoor moet data betrouwbaar wordt verzameld en dat kan via verschillende tracking- en tracingtechnieken.

De eenvoudigste manier om ladingdragers te volgen is met de inzet van barcodes en QR-codes. Deze moeten dan wel goed leesbaar zijn en blijven; dat stelt aanvullende eisen aan de labeling. Er zijn verschillende alternatieven op de traditionele sticker, zoals lasermarkering of Inmould Labeling waarbij een label in de kunststof gegoten wordt. De toepassing van een Radio Frequency Identification (RFID) tag of label, kan een dataset verrijken met informatie die verder gaat dan de locatie, bijvoorbeeld door ook de temperatuur te meten. Meten is weten en goede track & tracemethoden op ladingdragers zorgen voor een betrouwbare datastroom.

Stappen in duurzaamheid

Ook als het gaat om duurzaamheid, is het raadzaam de ladingdragers in het bedrijfsproces onder de loep te nemen. Een kapot wiel van een rollende ladingdrager of een uitgebogen paneel van een klapkrat, moeten een item niet direct tot afval maken: let op repareerbaarheid. Als repareren geen optie (meer) is, komt recycling in beeld. Recycling van één reststroom levert altijd een hoogwaardigere grondstof op dan een gemengde reststroom, daarom kunnen bedrijven echt een verschil maken als ze hun reststromen goed inrichten.

In supply chains worden daarnaast – nog steeds – eenmalige verpakkingen gebruikt waar dat niet nodig is. Denk bijvoorbeeld aan bescherming of omverpakkingen van karton of wegwerpplastic. De inzet van herbruikbare verpakkingen van kunststof zijn vooral bij B2B-gebruik een overweging waard, omdat het doorgaans om relatief beheersbare logistieke stromen gaat. Als een goede retourlogistiek ingericht kan worden, betekenen herbruikbare verpakkingen al snel een lagere CO2-voetafdruk.

Ladingdragers in eigen productie

De wens om efficiënter te werken, beter om te gaan met data of de supply chain te verduurzamen, zijn allemaal redenen om te kijken naar de ladingdragers die worden gebruikt in bedrijfsprocessen. Als blijkt dat een standaardproduct niet (meer) voldoet, kan het ontwikkelen van een eigen krat, omverpakking of rollende ladingdrager een onverwacht grote stap vooruit betekenen op één of meerdere terreinen. Genoeg reden om dit aspect daarom voortaan niet meer te vergeten en uw ladingdragers de aandacht te geven die ze verdienen.

Allard Froon, Innovation & Business Development Accountmanager

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op het nieuwsplatform IndustrieVandaag

Ladingdragers: het vergeten aspect in supply chain optimalisatie
Leliebollenkrat

Ga terug